MENU
  • Home
  • O kancelarii
  • Specjalizacje
  • Zespół
  • Publikacje
  • Referencje
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Akademia PZP
  • PL
  • DE
  • EN

Komentarz dra Siwika dla Dziennika Gazety Prawnej nt. zawierania umów o zamówienie publiczne drogą elektroniczną

19.03.2020

W Dzienniku Gazeta Prawna (wydanie z 19.03.2020 r.) ukazał się artykuł autorstwa red. S. Wikariaka pt. "Epidemia nie wstrzymała udzielania zamówień. Postępowania przeniosły się do sieci" z komentarzem dra Roberta Siwika.

W artykule wskazano, że "Sam przetarg to jedno, czym innym jest zaś podpisanie kontraktu. Dotychczas nawet jeśli postępowanie toczyło się w internecie, to sam kontrakt zawierano najczęściej w tradycyjny sposób – podczas spotkania inwestora z przedstawicielem zwycięskiej firmy, przy większych projektach nierzadko w błysku fleszy. Dziś wielu zamawiających chciałoby podpisać umowę zdalnie. Jest to tym łatwiejsze, że każdy uczestnik e-przetargów i tak musi dysponować kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

− Nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby umowy w sprawie zamówienia publicznego były zawierane drogą elektroniczną z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez strony umowy, czyli zamawiającego i wykonawcę – wyjaśnia dr Robert Siwik, radca prawny prowadzący kancelarię specjalizującą się w zamówieniach publicznych.

− Artykuł 139 ust. 2 ustawy p.z.p. wskazuje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Jednocześnie ustawa p.z.p. nakazuje do umów w sprawach zamówień publicznych stosować przepisy kodeksu cywilnego. Ten z kolei w art. 78[1] par. 2 wskazuje, że oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej – wyjaśnia prawnik. Przepisy o zamówieniach publicznych nie wymagają wprowadzania do specyfikacji żadnych specjalnych postanowień dotyczących zawarcia umowy na odległość.

− Mając jednak na uwadze, że pełnomocnik w postępowaniu przetargowym nie zawsze jest ustawowym reprezentantem wykonawcy, dobrą praktyką byłoby opisanie w specyfikacji – na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 14 ustawy p.z.p. – formalności, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Tutaj można wskazać na wymóg weryfikacji chociażby podpisu elektronicznego pełnomocnika przed zawarciem umowy – podpowiada dr Robert Siwik".

 

Kancelaria Radcy Prawnego Dr Robert Siwik

office@siwik-law.pl
+48 571 090 159

ul. Chłodna 22A lok. 9/10
00-891 Warszawa

 

Polityka Prywatności

Strategia, realizacja i wsparcie
Tomczak | Stanisławki